Gädda 12.7

Gädda 12.7

fredag 13 juni 2014

Årets första lax!

Igår var det äntligen dags för årets första laxpass! Dessutom på fluga.
Började dagen kl 07:00 och de gick väldigt mycket vatten, vid ca halv 2 tiden sänktes
vattnet ner till ca 260 kb och det var min tur att gå ner och fiska, efter några utlägg
så kände jag att de börja tugga lite i grejerna och jag gjorde ett bra mothugg och de svarade
bra, men tappade den tyvärr. Rundan där efter så hinner jag göra ett utlägg och det tuggar igen
och jag får till ett bra mothugg. Fisken rusar upp ströms och jag får springa uppåt och försöka
få ner den ner ströms istället och efter en liten stund får jag ner den och drillar den ett tag.
Den gör några rusningar och går och stökar efter stenarna och den lugnar ner sig och jag börjar få
in den bra, pumpar den och håvmannen går ner men den hinner göra en liten rusning till
innan håvning så jag pumpar in den och tillslut får vi in den i håven och jag frågar ivrigt om den
sitter rätt och håvmannen säger att den sitter klockrent. Jag nästan skriker av glädje och
pulsen är verkligen hög! Årets första lax är tagen!! Vilken känsla.

Jag tar fisken och går för att väga den och för lite fotografering, vågen stannar på 10,1 kg.
Inte personbästa men ett årsbästa är de! Två hg ifrån ett nytt personbästa, men de blev ett flugfiske PB! Jag hade många kontakter med fisk.
Längtar redan till nästa fiskepass!





Ha de bäst allihopa och skit fiske på er!!

/Evelina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar