Gädda 12.7

Gädda 12.7

fredag 26 september 2014

Hett popperfiske i havet.

Det har blivit mycket popperfiske den senaste tiden. Vilket också är nytt för mig. Första gången jag provade popper var i början av september. Provade i en liten vik där det kom en gädda och högg brutalt på min popper. De var en aggressiv liten gädda, sen blev jag fast vid popperfisket!
Senare provade Niklas på att fiska popper, jag stog först med den klassiska jiggen men bytte sen till popper för det var mycket effektivare med popper. Kastade sedan ut efter bytet och de small direkt, de var bara att konstatera att popper var hett på abborre också.

Har varit och fiskat så gott som varje kväll då jag inte jobbat. Abborrarna kommer in ca 30 minuter innan de blir helt mörkt och jagar löja och de plaskar o har sig överallt i grundvattnet. Det är ca 1 meter djupt där man fiskar. Man ser när dom är på väg in mot de grunda då de plaskar för fullt utanför, och precis där dom varit upp och man kastar dit så hugger dom så gott som direkt. Vissa kvällar har dom inte alls varit på hugger då man bara fått ett visst antal när vissa inte fått något alls.

Många kvällar har varit ett drömfiske efter abborre och vissa kvällar inte alls. Jag är fast vid popperfiske.





Många av abborrarnas snittvikt ligger på ca 5 hg och uppåt. Niklas har varit ner dom kvällar jag inte varit ner och han har fått fina borrar!
 

Denna vägde 1,1 kg!
 

Denna fick jag innan min otroligt vackra borre!
 
Det var onsdag kväll då jag och Niklas åkte ner för att se om dom var på hugget och de var dom. Niklas började med att få 2 st och samtidigt han fick på en av sina så fick jag på en (bilden ovan).
Så det blev dubbeldrillning. Efter ett tag var de ingen aktivitet på fiskarna men vi kastade ändå och jag hade kommit halvvägs med poppern då både jag och Niklas ser att de kommer en riktigt stor plog efter poppern och sedan försvann den, då börjar en liten fight med den stora abborren då jag trodde den vägde ca kilot, den gick jag stökade efter botten  och sen gjorde små rusningar. Jag fick sedan in den mot land då Niklas gick ner för att ta upp den och han står bara gapar och säger att den är ENORM! Han visar mig den och sen står jag i chock och bara gapar och vet liksom inte vad jag ska säga. Vi vägde den och den fick ner 2 kilosvågen till botten!
De resulterade ett nytt PB för mig!! Den vägde hela 2015 gram och var 53 cm lång! Så otroligt kul att de var på popper också.


Jag är nu fast vid detta fiske!

Ha de bäst allihopa och skit fiske på er!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar